Across the horizon: the rising sun and endless possibilities
 
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

Home - Studyworld Studynotes - Quotes - Reports & Essays 

 

STUDYWORLD STUDYNOTES:

CLASSIC LITERATURE ANALYSIS

STUDYWORLD REPORTS & ESSAYS

RESEARCH AND IDEA DATABASE




Oakwood Publishing Company:

SAT; ACT; GRE

Study Material


xx

 


History

Science

Biography

Creative Writing

Literature

Social Issues

Music and Art
Reports & Essays: History - European History

"AND""OR"

The Cable and Television Revolution In Europe
1. INTRODUCTION Why we have chosen this subject? Before starting to write about TV in Sweden, Germany and France, we wanted to compare French,German and Swedish media. But on account of the wideness of this analysis, we decided to focus on the evolution of TV broadcasting during these last 10 years. The technical revolution which has appeared in this area since 1980 is necessary to be understood to be able to follow and forecast what will happen in the future when multinational companies can take a look on pan-european broadcasting. In this paper we try to make the point on this changes. Furthermore as we came from different countries and live now in an other one, we found it interesting to compare the three countries (France, Germany and Sweden) TV- broadcasting system. While we were searching for datas, we discovered the gap that exists in cable-covering between France and the two other countries. What are the main reasons of this delay? Are they political, financial or cultural? We will try to answer these questions in our paper. But we will first define the different technical terms that we are going to focus on. Then we will developp the birth of private channels, their regulations, laws and financing in the different countries. 2. BASICS In our paper you will find the following technical terms: • terrestrial broadcasting: this is the basic technology used to broadcast radio and TV. Itęs the use of radio-frequencies that can be received by a simple antenna. The problem by using terrestrial broadcasting is, that you only have a few (up to max. 7) possible frequencies and that you need to have expensive transmitters every 100-150 kms to cover an area. Programms which are broadcasted terrestrical are e.g.: Swedish TV 1, 2 and 4; German ARD, ZDF, 3. Programme and some private channels in urban areas; French TF 1, France 2 and France 3. • cable TV: the reason why you have only a few frequencies by using terrestrial broadcasting is that terestrial broadcasting is influenced by physical phenomens (bandwith) whereas broadcasting in a cable is shielded/protected from outside influences. So you can have more channels on the same bandwith-space. For example: a cable might carry 7 programmes catched with an antenna from terrestrical transmitters and additional 25 satellite channels (maximum 30-35 different channels in one cable). Instead of connecting to an antenna cable-households connect their TV-sets to the cable-network. • satellite broadcasting: a satellite is a transmitter that is positioned on a course in space 40.000 kms far from earth. The advantage of this technology is to cover a wide area with only one transmitter. Modern direct broadcasting satellites (DBS, e.g. Astra) can be received by small (≥ 30cm) and cheap (≥ 2.000:- SKR) "satellite-dishes". To connect a TV-set to the "dish" you also need a device that converts the received satellite-signals to signals that can be used by a standard TV-set. In the beginning (80s) this technology needed huge and expensive dishes and was only used to transmit signals to cable-networks. Newer technology is often cheaper than connecting a house to a cable-network. In east-Germany the German PTT (Telekom) is competing with their cable-network against the cheap satellite-dishes. The most tranceiver-signals on DBS-Astra are booked by British (NBC- Super, MTV...) and German (RTL, SAT-1...) broadcasters. Satellites can also be used for telephone-connections, TV- or radio- broadcasting. 3. TV-BROADCASTING IN FRANCE 3.1 HISTORY TO BE FILLED WITH THE BEGINNING (PUBLIC TV 1930S - 1984) The first broadcasting tests happenned in the late 30‘s like in Germany. It is only in 1945, after the second world war, that The Ordinance formalized the state monopoly of broadcasting which was assigned to Radiodiffusion de France. The Radiodiffusion de France has then included television in 1959 and became RTF (Radiodiffusion- Television de France). Established as a public company accountable to the Ministery of Information, RTF became an "Office" (ORTF) still supervised by the government. The events that happened in France in May 1968, have then helped the government to liberalize the medium. The government of information was therefore abolished and in 1974, an Act divided the ORTF in seven different public companies which formed the public broadcasting service : TF1, Antenne 2, FR3, Radio France, TDF, SFP, INA. Private channels emerge in France with Canal Plus the crypted-paying channel in 1984. This terrestical channel is owned by Havas. Canal Plus has to broadcast a daily clear program lasting from 45 minutes to 6 hours, the average is 3 hours and a half per day. In 1985 sees the birth of two new private channels France 5 and TV6 which were forbidden to broadcast the year after. Finally in 1987, they have refound the right to broadcast under the respective name La Cinq and M6. At this time, it already existed five public (rebaptised France 2 a generalist broadcasting television), FR3 (today called France 3, a national and regional TV), TV 5 Europe (European channel launched in 1983, transmits programmes broadcast in French-speaking countries by satellite) and RFO (transmits radio and TV programmes to French overseas territories and possessions). In may 1992, ARTE-La Sept, the Franco-German channel has started to broadcast on the French and German cable-net. Then when the private French channel, La Cinq, stopped broadcasting, ARTE was allowed to broadcast from 19h to 1h in the morning on this available frequence. The 13th of december 1994, has appeared a new public channel "La Cinquieme" also called "channel of knowledge" (la cha"ne du savoir) which is broadcasting on the same frequence as ARTE until 19h. To Cinquieme Canal+ (pay-tv) RFO TV 5 3.2 CABLE/SATELLITE TV Cable channels were launched in France in 1984, 2% of the households were cabled. This initiative came from Minister Mauroy who presented cable as "a massive, consistent and orderly solution to satisfy multiple communication needs". In fact this cable plan met opposition of several parties. This was representing to high costs, and the state organization (DGT) assigned of the overall control control of the implementation of the new technology antagonized the manufacturers of cable equipment who proved unable to produce what was required within the agreed price and time. In 1986, the cable plan was definitevly abandonned. Around 10 private companies are now responsible for promoting the cable, for instance la compagnie gZnZrale de videocommunication, la Lyonnaise Communication, Eurocable ... It exists 25 local channels, 13 French channels are broadcasted, cable now reaches 25,3% of French households and the fee vary from 115:SKR to 400:SKR on account of the number of channels you wish receiving. It costs a lot of money for the company to share the cable in France as it requires the use of an expensive material such as the optical microfiber. Because of this cost, the cable net is now set for collectivity instead of individuals. Furthermore this installation can only be achieved on the will of the county otherwise the autorisation can not be received by the cable company. the commercial board of the cable society has to convince these communities. France programmes diffused through satellite are in fact the one you can get thanks to the cable. 3.3 LAWS AND REGULATIONS The C.S.A. (Conseil SupZrieur de l‘ Audiovisuel) is the authority responsible in France for broadcasting‘s chosen by the President of Republique - three chosen by the President of Senat - three other by the President of National Assembly This institution is really politicised as we can see. It insures respect of pluralist expression of ideas, of French language and culture, of free competition, of quality and diversity of programs ... It also regulates the frequences gestion. It can interfer as well in the public as in the private sector. It gives the autorisations of exploitation of cable networks, satellite and terrestrial Television, M6 and Canal Plus for instance are allowed to broadcast for 10 years, then tehy have to renegociate their autorisation of broadcasting. Autorisations for CableTV last 20 years and can be allowed to companies or "regies" on local elected people‘s proposal. Furthermore French and foreign channels which want to broadcast on cable net need to sign a convention with the CSA. The implementation of the net is then under the Commune responsibility. The CSA makes also policy such as advertising to be respected. The time of advertising per hours is 12 mns. TF1 for instance has overpassed this allowance of 81 secondes and 94 secondes an other time and was therefore obliged to pay 2. 800.000,00 Ffr (4.000.000,00:SEK), which equals 16.000 Ffr per second (23.000,00:SEK). It also reuglates the political intervention on the public channel and made the law of the three third to be regarded. This regulation is that the channel in a political programm should respect 1/3 for the government, 1/3 for majority and 1/3 for opposition. 3.4 FINANCING 4. TV-BROADCASTING IN GERMANY 4.1 HISTORY The first TV-experiments in Germany were made in the 1930s to broadcast e.g. the Olympic Games. After World War II the harbinger of the first German TV-station ARD began broadcasting under allied control in 1949 in northern Germany and Northrhine-Westfalia under the responsibility of the NWDR-Laenderanstalt. The ARD is a broadcaster with only organizing functions for the "Laender"-based production facilities (Laenderanstalten, e.g. NDR, WDR...). Every part of the programm that is broadcasted under the label ARD is produced under the responsibility of a state-based station. The second german broadcaster ZDF is different from ARD. The ZDF produces TV on its own but the station is indirectly controlled by a conference of the states. There are also several regional "third" channels bound to the culture of one or more states which are only broadcastet within the states and are produced by the "Laenderanstalten". Private TV-programmes were introduced in 1984. You will find more about the introduction on the following page. There were 15 Germany- based TV-broadcasters in 1994. To summarise, today the (general interest): ZDF RTL Arte (with F) Sat 1 3-Sat (with AU + CH) Pro7 DW-TV (foreign service) private (special interest): private (pay TV): Kabel 1 Premiere Vox Viva RTL 2 DSF n-tv Definitions on the next page! 4.2 CABLE/SATELLITE TV The German PTT developed as one of the first PTTęs in Europe standards in cabling private households. But in the late 70ęs the social democrats (SPD) blocked the PTT because the Bonn government was afraid that cable technology would lead into private TV. After the changing the government in 1982 the new conservative government (CDU) and the minister for post and telecommunication Schwarz- Schilling invested in the new cable-technology. The first private TV-broadcasters (SAT-1 and RTLplus) got their license for a cable-trial-project in Ludwigshafen in 1984. After starting the Ludwigshafen project (estimated for 3 years duration) the countries with conservative majority allowed the PTT to broadcast the trial-programmes from the trial-projects in their regular cable-networks. This was the beginning of private TV in Germany and a trial-project became regular-service within a few months... . After a decision from the highest court in 1986 commercial TV was legal. The social democrats (SPD) changed their politics against private TV in the late 80ęs and gave licenses to a few of the most important private broadcasters in states with a SPD majority. Now Koeln (Cologne) in the state of Northrhine-Westfalia (SPD) is one of the most important places for German media (RTL, Viva-TV, Vox) among the traditional "media-capitols" Hamburg and Muenchen. After unification in 1990 the PTT Telekom invested in cable Networks in the former GDR. But 1994 only 14 percent of all east-German households were connected to a cablenetwork and even terrestrical broadcasting still has not reached the "western" standard. For eastern Germany satelite-TV is very important. For this reason the German public broadcasters ARD and ZDF decided in 1992 to broadcast via the ASTRA-Sat to reach the eastern population. In 1993 the PTT signed a contract with the Luxemburg based ASTRA-Enterprises to become a associate member of this commercial organization. Since 1995 the Telekom is a private company and there are plans to provide technology for digital and pay-TV in the future. 17 % of all east-German households and 11% of all west-German hh have a satellite-dish (1993). More than 90% of the german-sat-dishes are focused on the Astra-Sat. Connected to a cablenetwork are 48% (west) and 14% (east) of all households. In some urban areas free terrestrial frequencies are licensed to a few private channels (RTL, Sat 1, Pro 7). Local TV is very new in Germany, the first License was given by the states Berlin and Brandenburg to "1A-Brandenburg" in 1993 for the towns Potsdam and Berlin. There are also some projects in state financed open channels in several cable networks. 4.3 LAWS AND REGULATIONS Among the three countries we compare, Germany is the only country running a "federal system". Media in general are underlying rules and laws by the decentralized several state-governments within the Federal Republic of Germany. Also the public broadcasters are ruled by the several states (Laender) and the private channels get their Licenses from the states. The reason for the decentralized broadcasting system in Germany is the German "Grundgesetz", the Basic Law that guarantees the "cultural sovereinty" of the staates. This Basic Law protects the media from possible political interests a central (Bonn or Berlin based) government might have. Even the fees for the public-broadcasters are fixed by decissions from a conference of the federal states. The only exception now is the Deutsche Welle (DW-TV), a broadcaster for foreign countries which is used as a "ambassador" for german culture and is under special government-regulation. In the 80s all German states drafted private-media laws. Now every state has the legal possibility to give licenses to commercial TV- stations. The supervisory body for Licenses in each state is called "Landesmedienanstalt". Because of the decentralised German system all laws and regulations concerning commercial broadcasters are connected to the "cultural sovereinty" of the states. To avoid that a private broadcaster has to license his programm in every of the 16 German states all states signed a contract (Staatsvertrag). This contract guarantees e.g. that each state will accept the license given by a Landesmedienanstalt in a single German state. In this contract are also fixed regulations about ownership, content of programmes and the possibility for each "Landesmediananstalt" to accuse decisions made in an other state. Each Landesmedienanstalt is also responsible for the decission which programmes are allowed to be broadcasted in the PTT-cable-network in their state (normally: 1. stations licenced within the state, 2. stations licenced in other states, 3. foreign stations). Another important assignment of the Landesmedienanstalt is to watch the german media-ownership-regulations. There are special quotations in ownership which have to be controlled. The strongest regulation is that no one is allowed to hold more than 50% on an broadcaster. An other important mechanism is the declaration of a channel, there are declarations as "special interest" (only one topic, e.g. sport, movies), "general interest" (with information/news) and "pay TV". The most important german media-investors are Bertelsmann (RTL, Premiere) and the Kirch-Group (Sat 1, Kabel 1, Pro 7). Both groups are accused to violate the ownership and monopoly-law that will be renewed within this year. Because of the relative liberal-license-law in 1994 more than 10 new entrepeneurs anounced to apply for a german TV-license (e.g. Disney). 5. SWEDEN 5.1 HISTORY Unlike Germany and France where they started with experimental TV- broadcasting in the late 30ęs Sweden launched its first channel in 1956. But like in France and Germany the state had a monopoly on broadcasting. The first Swedish channel was Channel 1 the second channel (TV 2) was launched in 1969. Since 1987 the two public television channels have been organized in such a way that TV 1 is based on programme production in Stockholm and and TV 2 on production in ten TV districts in the provinces. The first two private Swedish channels where introduced in Sweden in 1987 by satellite and cable. TV 3 and Filmnet-pay TV are swedish owned but were not allowed and licensed to send on terrestrial frequencies so they transmit via satellite and cable. In 1989 the third satellite broadcaster the Nordic Channel was launched and two more pay-TV channels, TV 1000 and SF-SuccZ where introduced to the market. TV 1000 and SuccZ merged two years later. The first private channel licensed to transmitt terrestrial within Sweden was TV 4 in 1991. To summarise, today the Swedish TV-broadcasters are : TV 2 TV 4 TV 5 Nordic (pay-tv) TV 1000 (pay-tv) 5.2 CABLE AND SAT The construction of cable networks begann in 1984. This share was supposed to bring 3 000 employments perr year for 7 years and was a mean to protect telephone monopoly. Now Sweden is among the european countries with the most cable subscribers (B, NL, CH). Up to 50% of all households in sweden have acces to the cable and 7% own a satellite-dish Like in France the cable-networks gave a chance for local stations. Advertising is not allowed for these local stations so they have a lack of money and often broadcast only a few hours a day. Local-TV is provided in circa 30 towns and can be seen by 16% of all Swedes (1993). Satellite installation was given birth in the middle of the 1970‘s through an agreement among the five Nordic countries to launch NORDSAT. This satellite would inforce the cooperation between these countries and also helpes to promote nordic culture. In fact this project died and a Tele-X was launched by Sweden and Norway, then Finland joined the project. Nowadays 60 % of the Swedish households have access to the satellite channels. 5.3 LAWS AND REGULATIONS -cable transmission legislation 1992 In Sweden, the Radio Act and the Enabling Agreement between the braodcasting companies and the State are leading broadcasting policies The State exercise no control over the programms prior to broadcasting. However a Broadcasting council is empowered to raise objections to specific programms. The Cable Law -The two Swedish public channels are financed by a license fee. 6. CONCLUSION In the times of public-tv the few possible frequencies for terrestrical-broadcasting where used by the very few public channels in each country. These channels were under control of the state and not connected to financiel interests of owners or investors. With the beginning of the 80s the invention of cable TV made broadcasting from up to 30 channels possible. Our governments had to face the demand for TV-licenses and also had to invest in cable- infrastructure. In the late 80s new direct broadcasting satelites gave the same number of channels to households in less developed regions. One thing we found out and can face now as a major fact is that there is no cable-infrastructure in France and only a few commercial channels (compared to the 57 million inhibitants). The market seems to be influenced by the default of the state to provide cable access. For some reasons we canęt evaluate from sweden in a few weeks how the "sleeping beauty" France managed not to develop a cable-network. But we can compare the facts for all three countries and conclude: -dual system in all 3 countries (public and private tv since mid 80s) -tv is important in all countries 97% (see chart) -pay tv is introduced in all countries 7. QUESTIONS TO THE CLASS -maybe there is no demand for cable in France? -will the public channels survive? -we only evaluated quantity and historical information and facts- what about quality?

 



Teacher Ratings: See what

others think

of your teachers



Copy Right